NAŠ CILJ


Fakultetsko je obrazovanje nekoć u Hrvatskoj bilo besplatno. Danas gotovo 60% studenata plaća svoj studij. Na mala vrata se uvode i povećavaju školarine. Banke nude studentske kredite. Polako krećemo prema američkom sustavu u kojem se za fakultet štedi od djetetova rođenja i gdje studenti nakon završena školovanja još godinama otplaćuju svoje dugove. Od 1991. do 2006. se ukupan broj studenata povećao za 82%, dok se broj studenata koji sami (su)financiraju svoj studij povećao za 814%! I to sve u zemlji sa samo 7% fakultetski obrazovanih. Je li uvođenje i stalno povećavanje školarina način da se poveća broj fakultetski obrazovanih? Ili je to put u novo „društvo znanja“ u kojem će pristup fakultetskom obrazovanju imati samo bogati i oni koji su se spremni baciti u dužničko ropstvo studija radi?

U zadnje dvije godine Hrvatsko visoko školstvo se suočava s trendom drastična poskupljenja školarina koje ne prati standard življenja hrvatskih građana. Kako je Hrvatsko društvo već značajno podijeljeno na siromašne i bogate, te kako je razlika između tih slojeva sve izraženija, ovaj trend samo dodatno doprinosi pojačavanju te razlike.

No još bitnije, s ovim cijenama školarina, obrazovanje u Hrvatskoj više nije dostupno svima prema njihovim sposobnostima, iz jednostavna razloga što sve više roditelja ne može svom djetetu plaćati studij. Dok, suprotno realnu stanju stvari, Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju upravo kaže kako "sveučilište, veleučilište ili visoka škola utvrđuju postupak odabira pristupnika za upis na način koji jamči ravnopravnost svih pristupnika bez obzira na rasu, boju kože, spol, jezik, vjeru, političko ili drugo uvjerenje, nacionalno ili socijalno podrijetlo, imovinu, rođenje, društveni položaj, invalidnost, seksualnu ori­jentaciju i dob" (Čl. 77, stavak (2)).

U svibnju ove godine studenti su se zajedničkim naporima izborili za besplatne diplomske studije, ukazavši na navedeni problem, te je Vlada iz proračuna izdvojila potrebnu količinu novaca kojima je Ministarstvo subvencioniralo diplomske studije za generaciju koja ih je upisala ove akademske godine (2008/2009). Za to je izdvojeno (Vladinim riječima) "golemih" 78 milijuna kuna, dok se za saborske mirovine izdvaja 55 milijuna kuna godišnje, a za sudjelovanje HV-a u "misiji" u Afganistanu 250 milijuna kuna godišnje.

No polarizacija društva nije jedini razlog zbog kojega se visoko školstvo u Hrvatskoj ne bi trebalo plaćati. Hrvatska država koja stremi “društvu znanja” (tako često upotrebljavanoj sintagmi) ne radi ni približno dovoljno kako bismo se toj apstraktnoj sintagmi zaista i približili. Europske države koje takav cilj shvaćaju ozbiljno imaju besplatno visoko školstvo za sve (poput Švedske, Irske, Estonije itd.), ulažu puno više novca iz državnog proračuna (poput Irske, koja je u prošlom desetljeću, nakon informatizacije, najviše ulagala u obrazovanje), a rezultati takva ulaganja u obrazovanje su uvijek plodonosni (Estonija ima jednu od najbrže rastućih ekonomija u svijetu, Irska je 7. država u svijetu po BDP-u po stanovniku).

Zbog svega navedenoga 5. 11. ćemo izaći na ulice kako bismo iskazali svoje nezadovoljstvo astronomskim školarinama visokog školstva u Hrvatskoj i naročito stavom kojim se naša Vlada odnosi prema obrazovanju uopće te zahtijevati:
1)da se zakonom odredi da je visoko školstvo u Hrvatskoj u potpunosti besplatno za sve, tj. da Vlada subvencionira troškove studiranja za sve preddiplomce i diplomce
2)da Vlada ulaže više novca iz državnog proračuna u obrazovanje, budući je Hrvatska u tome daleko ispod europskog prosjeka (pritom ne oduzimajući ništa radnicima i umirovljenicima)
Ovaj prosvjed je ujedno i dio prosvjedâ koje će studenti održati diljem svijeta na isti dan, 5.11., kojim će iskazati svoje nezadovoljstvo komercijalizacijom visokog školstva na svojim sveučilištima i u svojim zemljama. Prvi put nakon dugo vremena će studenti iz cijeloga svijeta biti ujedinjeni te će i prosvjed hrvatskih studenata biti u svrhu postizanja tog nedvosmisleno jasnog cilja: studiranje mora biti besplatno za sve!

Pozivamo sve studente, profesore, udruge i sindikate, radnike, umirovljenike, te građane da nam se pridruže! Borba za besplatno visoko školstvo u Hrvatskoj nije samo borba za trenutne i buduće studente i njihove roditelje, nego i za dobrobit i razvoj Republike Hrvatske i hrvatskog društva. Besplatno školstvo je u interesu svih nas, ne samo radi smanjenja vrlo izražene socioekonomske podijeljenosti, već i radi približavanja tome idealu "društva znanja" od kojeg smo još uvijek vrlo udaljeni. Dajmo do znanja Vladi Republike Hrvatske da je obrazovanje ključ razvoja i da je to nešto čega bi Vlada trebala biti svjesna!

Pridružite nam se 5.11.2008. u prosvjedu za besplatno visoko školstvo!

Organizator prosvjeda je Bolonjska sekcija Kluba studenata Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Okupljanje je pred Filozofskim fakultetom u 11h, pridružujemo se PMF-u u 12h ispred muzeja Mimara, zajedno idemo pred Sveučilište. Plan je da se nakon toga ide Frankopanskom, Ilicom, Mesničkom i Strossmayerovim stubama do Katarinina trga.

Katarinin trg udaljen je više od 100 metara od Markova trga te je stoga naše okupljanje ondje dopušteno zakonom. S obzirom na to da su naši zahtjevi upućeni izravno Vladi i Hrvatskom saboru, Katarinin trg odabran je kao zamjena za Markov trg. Dozvolu za okupljanje na Katarininu trgu čekamo od poglavarstva grada Zagreba.

26.10.2008. u 17:45 | Komentiraj (0) | Print | # | ^

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv



podržite nas na svom blogu

Kopirajte kod i zalijepite na mjesto na vašem blogu gdje želite da se pojavi link ili banner.

Za besplatno školstvo





5. 11. za besplatno školstvo



linkovi

Pridružite se Facebook grupi!Facebook grupa

Peticija za besplatno školstvo: potpišite!

Međunarodna inicijativa studenata za besplatno školstvo: International Students' Movement

kontakt

Ako se želite podržati ovu akciju na bilo koji način (volonteri, novinari i slično), možete nas kontaktirati na: 5.11.protiv.komercijalizacije
@gmail.com

(kliknuti za mail)






Komentari da/ne?